sobota, 10 listopada 2012

Tarta z soczewicą i pomidorami suszonymi

Inspiracją dla tej potrawy była moja przyjaciółka, która jest na diecie bezglutenowej. Od kiedy zaczęłam prowadzić bloga wiedziałam, że znajdą się na nim również potrawy bez zawartości tradycyjnej mąki.
To było nie lada wyzwanie!

Dziś zaprezentuję Wam tartę z soczewicą na bazie ciasta bezglutenowego. Oto ona:


Najpierw podreptałam do sklepu z tzw. zdrową żywnością i zapytałam o mąkę bezglutenową. Pani mi poleciła mąkę z nasion Amarantusa. Wyglądem przypomina bardzo drobną bułkę tartą. W smaku cóż... niczego nie przypomina... ale w połączeniu z soczewicą, paprykami, cebulką i suszonymi pomidorkami jest pycha! 
Poza tym jest zdrowa - zawiera m.in. dużo wapnia, magnezu, błonnika, białka.

Zapraszam do wypróbowania tego bardzo prostego przepisu. Robiłam tą potrawę pierwszy raz i dużo eksperymentowałam, szczególnie ze spodem (bałam się, że się rozleci po upieczeniu, dlatego zmieszałam kilka rodzajów mąki), faktycznie ta mieszanka "alternatywnych mąk" zachowuje się inaczej niż tradycyjna pszenna - smakuje też inaczej (ale to kwestia gustu i przyzwyczajenia) no i jest delikatniejsza (trzeba też przy krojeniu delikatnie się z nią obchodzić) i dla naszego żołądka też jest delikatniejsza i lżejsza ;-).
Jedno jest pewne: można na niej piec i robić różne ciekawe potrawy :)


Zaczynamy!

Stopień trudności: łatwe.
Czas przygotowania: około 2 godzin (ciasto musi poleżeć w lodówce ok. 1 h, pieczenie 30 min, farsz -15 min).
Dla ilu osób? około 5-6.

Składniki:

Spód:
około 1,5 szklanki mąki bezglutenowej z nasion Amarantusa (jak lubicie grube ciasto możecie dodać więcej mąki - ja lubię cienkie)
1 łyżka mąki kukurydzianej
2 duże łyżki mąki ziemniaczanej
jajko
sól
 
Farsz:
1 szklanka soczewicy
1/2 papryki czerwonej
1/2 papryki zółtej
cebula czerwona
kilka pomidorów suszonych (ja dałam 5 sztuk)
przyprawy (pieprz, sól, papryka czerwona w proszku, ostra papryka w proszku, suszona bazylia)
 oliwa z oliwek do smażenia
szczypta brązowego cukru


Mieszamy składniki na spód zagniatamy ciasto, formujemy kulkę zawijamy w folię i odkładamy na godzinkę do lodówki.

Do garnka z wrzucamy soczewice i gotujemy około 10 min. W tym czasie rozgrzewamy patelnię. Pokrojoną cebulę (u mnie w ćwiartki) i paprykę (w paski) smażymy aż zmięknie ok 5 min dodajemy przyprawy. Cukier brązowy spowoduje że się cebulka ładnie zeszkli i stanie lekko słodka. Dodajemy odsączone pomidory suszone pokrojone na małe kawałki. Na koniec dodajemy naszą soczewicę. Piękne kolory nam się zrobiły na patelni! :) Próbujemy czy dobrze przyprawiony nasz farsz - doprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem i mieszamy. Odstawiamy do wystygnięcia. 

Wyjmujemy ciasto z lodówki i wykładamy nim naszą formę na tartę (ja mam standardowej wielkości formę o średnicy 24 cm).

Ciasto nakłuwamy widelcem, nakładamy farsz i pieczemy około 30 min w temperaturze 200 st. C.
Czekamy aż tarta się lekko przestudzi dopiero wtedy ja kroimy (robimy to delikatnie - nakładamy na talerz i przyozdabiamy pietruszką).

Proste nie? a jakie smaczne:) pychotka

:)

Nie jest to ciasto wegetariańskie ani tym bardziej wegańskie bo użyłam masła i jaka.
Ale bezglutenowiec może z czystym sumieniem je spałaszować :)



Smacznego!

Durszlakowe akcje, w których ta potrawa ma zamiar wziąć udział:

http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/szukamy-alternatywy-dla-maki-pszennej

http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/soczewica





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz komentarz. Dziękuję :)
Please leave a comment. Thank you ;)